Tunel w Czempiniu coraz bliżej. Jest 80 milionów na inwestycję!
To przełomowa chwila dla Czempinia i jego mieszkańców. Tunel pod torami, o który mieszkańcy zabiegali od lat, staje się realnym planem. Gmina Czempiń pozyskała aż 80 milionów zł na realizację inwestycji, która zakończy problem korków w centrum miasta.

Czempiń coraz bliżej realizacji jednej z najważniejszych inwestycji w swojej historii. W miejscu obecnego, często zamykanego przejazdu kolejowego w ciągu ul. ks. Jerzego Popiełuszki powstanie tunel pod torami, który rozwiąże problem korków w centrum miasta. Po latach zabiegów i konsultacji Gmina Czempiń zdobyła łącznie 80 milionów złotych wsparcia – od PKP PLK, Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz Powiatu Kościańskiego – na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo-kolejowego. Projekt, który mieszkańcy niemal jednogłośnie poparli w konsultacjach społecznych, ma szansę całkowicie odmienić komunikację w mieście i regionie.

To może być przełom w historii komunikacji Czempinia. Po latach starań i licznych konsultacji, Gmina Czempiń przyjęła do realizacji zadanie polegające na przebudowie skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 310 z linią kolejową nr 271. W miejscu obecnego, często zamykanego przejazdu kolejowego w ciągu ul. ks. Jerzego Popiełuszki, ma powstać nowoczesne skrzyżowanie dwupoziomowe, które na stałe rozwiąże problem korków w centrum miasta.
Dlaczego to tak ważne?
Przejazd kolejowy w Czempiniu jest jednym z najbardziej obciążonych w regionie – każdego dnia przejeżdża tamtędy około 9 tysięcy pojazdów oraz 144 pociągi. Częste zamykanie rogatek powoduje paraliż komunikacyjny, zwłaszcza w godzinach szczytu. Już podczas modernizacji linii kolejowej na odcinku Czempiń–Poznań planowano rozważyć budowę wiaduktu, jednak brak determinacji ówczesnych władz i zarządców dróg sprawił, że temat nie został zrealizowany.
Teraz gmina chce to naprawić. Pierwsze rozmowy dotyczące możliwości technicznych odbyły się już wiosną 2023 roku na Politechnice Poznańskiej. W 2024 roku zlecono opracowanie koncepcji projektowej, a na początku 2025 roku przeprowadzono konsultacje społeczne, w których aż 98% mieszkańców opowiedziało się za budową skrzyżowania dwupoziomowego.
Wsparcie finansowe z kilku źródeł
W lutym 2025 roku Gmina Czempiń złożyła do PKP PLK wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach ogólnopolskiego naboru. Projekt został oceniony bardzo wysoko – zajął 2. miejsce na liście rankingowej wśród 50 zgłoszonych wniosków i otrzymał wsparcie w wysokości ponad 24 mln zł.
Na tym jednak nie koniec. Dzięki intensywnym rozmowom z partnerami samorządowymi, w tym z Wicemarszałkiem Wojciechem Jankowiakiem oraz Zarządem Powiatu Kościańskiego, udało się pozyskać kolejne środki.
- Sejmik Województwa Wielkopolskiego w dniu 27 października 2025 r. zabezpieczył 50 mln zł,
- Rada Powiatu Kościańskiego dwa dni później – 6 mln zł.
Łącznie daje to 80 mln zł wsparcia przy szacowanym koszcie inwestycji 115 mln zł.
W dniu 30 października 2025 roku Rada Miejska w Czempiniu wprowadziła zadanie do Wieloletniej Prognozy Finansowej, co oznacza formalne przyjęcie projektu do realizacji.
Co dalej?
Następnym etapem będzie podpisanie porozumień wykonawczych między partnerami inwestycji, a następnie ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową lub wybór wykonawcy w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dopiero po poznaniu ostatecznych kosztów możliwe będzie potwierdzenie, że inwestycja ruszy.
– Jeśli dojdzie do realizacji tak olbrzymiej inwestycji, będzie to duże wyzwanie finansowe dla gminy, ale jednocześnie szansa, której nie możemy zmarnować. Dzięki wsparciu partnerów zewnętrznych możemy pokryć nawet 70% kosztów przedsięwzięcia. To inwestycja, która rozwiąże problem komunikacyjny na pokolenia. – podkreśla Burmistrz Czempinia Konrad Malicki.
Założenia projektu – co się zmieni?
Projekt zakłada kompleksową przebudowę układu komunikacyjnego w centrum Czempinia:
- Budowa wiaduktu (tunelu) pod torami kolejowymi – zapewni bezkolizyjny przejazd i wyeliminuje korki.
- Nowe rondo – po zachodniej stronie torów, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 310, z możliwością zjazdu w kierunku Kawczyna.
- Połączenie ulic Kolejowej i Długiej – dzięki budowie wiaduktu nad tunelem.
- Nowy wjazd do tunelu od strony ul. ks. Jerzego Popiełuszki – rozpoczynający się przed budynkiem Poczty.
- Nowoczesna infrastruktura pieszo-rowerowa – ścieżki, pochylnie, schody i kładki zapewnią bezpieczny ruch pieszych i rowerzystów.
- Zamknięcie przejazdu na ul. Stęszewskiej – w jego miejscu powstanie tunel pieszo-rowerowy.
- Budowa drugiego ronda – przy zbiegu ulic Kościańskie Przedmieście i Zachodniej, wraz z nowymi drogami dojazdowymi.
Co istotne, projekt nie wymaga wyburzeń budynków mieszkalnych, a jego realizacja znacząco poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu w całym centrum Czempinia.
Inwestycja na miarę pokoleń
Budowa tunelu pod torami to jedna z największych inwestycji drogowych w historii gminy. Jej powodzenie może całkowicie zmienić układ komunikacyjny miasta i znacząco wpłynąć na komfort życia mieszkańców.
– Cieszę się z ogromnego wsparcia i zrozumienia dla tej inwestycji ze strony władz województwa i powiatu. To szansa, której nie możemy zaprzepaścić – nawet jeśli oznacza konieczność wstrzymania innych, mniejszych inwestycji w najbliższych latach. – dodaje burmistrz Malicki.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w najbliższych latach Czempiń zyska nowoczesne, bezkolizyjne skrzyżowanie drogowo-kolejowe, które zakończy problem korków i usprawni ruch w całym regionie.




























Najnowsze komentarze